2009年7月11日 星期六

高 雄


I would fain say something, not so much concerning the Chinese and Sandwich Islanders
as you who read these pages, who are said to live in New England; something about your condition, especially your outward condition or circumstances in this world, in this town, what it is, whether it is necessary that it be as bad as it is, whether it cannot be improved as well as not.
(此段話在梭羅1845年12月25日的日記中第一次寫到。)


Walden 2.0也不打算談中國人或者夏威夷人,雖然我對這兩種人都很有興趣。有些住在這裡的人對中國仍然有所依戀;那我也要求他大膽的去做,把他的根真正植在那塊地方,而不是只在這裡幻想。會對這個部落格有興趣的,應該是想在這個稱為寶島的地方安居的人,想要讓這個地方更適合人居的人。即使有一天這個地方歸中國政府管轄,我還是這麼認為;因為敵人攻進城來,我依然可以從容不迫,兩手空空的走進山裡去,等到城裡適合人居時再回來。百萬富翁有百萬富翁的煩惱,億萬富翁有億萬富翁的煩惱,真正覺悟的人則沒有煩惱。



I see young men, my townsmen, whose misfortune it is to have inherited farms, houses, barns, cattle, and farming tools; for these are more easily acquired than got rid of.


繼承5000年的文化遺產真有這麼好嗎?還是一種不幸?看看那些對中國仍有所依戀的台灣人,要他們捨棄這些文化遺產當真不是這麼容易!若是我們生出來就是在一個開放的環境下受教育,那應該能看清這些文化遺產的真相。為什麼一定要背著復興中華民族及文化的包袱過活?400年的台灣史對我來說也太多了。





沒有留言:

張貼留言